Hulp zonder maatregel

Je kunt de vraag krijgen of je kind hulp wil van een jeugdreclasseerder. Zonder dat een rechter heeft gezegd dat dit moet. We vinden het sterk als jij en je kind deze hulp toelaten. Want het is een kans voor je kind om zich te ontwikkelen. En grotere problemen te voorkomen.

Onze mensen zijn gespecialiseerd in het werken met kinderen en jongeren. Iedere dag helpen wij kinderen en jongeren om te werken aan een positieve toekomst. Wij geloven in wat jouw kind kan bereiken.

Wanneer vrijwillige hulp?

Vaak heeft je kind al eerder hulp gehad, bijvoorbeeld van een wijkteam. De Raad voor de Kinderbescherming vindt dan dat er meer nodig is om te zorgen dat de problemen niet groter worden. Bijvoorbeeld omdat je kind steeds vaker niet naar school gaat. Of betrokken is bij ruzies en overlast op straat.

Wat houdt het in?

Wat we gaan doen is bij iedereen anders. Want ieder kind en situatie is uniek. Daarom willen we jou en je kind eerst beter leren kennen. Wat gebeurt er in jullie leven? Zijn er zorgen of is er stress? Wat gaat er wel goed? Daarna maken we samen een plan. Samen met je kind, met jou en met andere mensen die belangrijk zijn voor je kind.

Wat levert het je kind op?

Wat we samen bereiken hangt af van wat je kind wil en nodig heeft. Een paar voorbeelden:

  • je kind heeft meer zelfvertrouwen. Bijvoorbeeld door iets met een talent te gaan doen.
  • er zijn minder spanningen thuis dankzij hulp van een gezinscoach.
  • je kind haalt weer plezier uit school of werk. En hangt minder rond op straat.

Wij geloven in wat je kind kan bereiken! En als ouder ben je nu extra belangrijk voor je kind. Zullen we samenwerken?

Veelgestelde vragen bij andere hulp van de jeugdreclassering

  • Luister de voicemail af en spreek een bericht in. Of neem contact op met ons hoofdkantoor. Wij helpen je graag!

    Naar de contactpagina

  • Onze jeugdreclasseerder vindt het fijn als je daar met hem of haar over praat. En zegt waar je niet blij mee bent. Dat is misschien moeilijk of spannend. Maar het is heel goed als je het doet. Want misschien kunnen jullie samen een oplossing bedenken?

    Vind je zo’n gesprek lastig? Misschien kan ons Cliëntbureau je helpen. Zij zijn er ook voor je als je niet tevreden bent. En leggen je duidelijk uit wat je kunt doen.

    Contact opnemen met het Cliëntbureau kan via de mail. Wil je liever bellen? Kijk dan op onze contactpagina voor het algemene nummer. Let op: dit is het algemene nummer dus je krijgt het cliëntbureau niet meteen aan de lijn. Je kunt wel bij de medewerker aan de telefoon aangeven dat je graag iemand van het cliëntbureau wilt spreken.

    Zie ook: hulp als je niet tevreden bent

  • Bij een dubbele maatregel heeft je kind te maken met zowel een maatregel voor jeugdbescherming als voor jeugdreclassering.

    Het kan zijn dat je kind daardoor 2 contactpersonen heeft van onze organisatie. Een jeugdreclasseerder en een jeugdbeschermer. Maar we proberen dit zoveel mogelijk te voorkomen.